Hur många medlemmar är vi i GAIS idag?
– Vi är snart 3100 supportermedlemmar, att jämföra med ca 2300 vid samma tidpunkt förra året. Aktiva spelare och ledare har vi ungefär 240 som hittills avlagt medlemsavgift, men där inväntar vi fortfarande en del avgifter. Målet är totalt 4000 medlemmar innan året är slut.
Hur många årskort har vi sålt?
– 2850 st, vilket i stort sett enbart utgörs av privatpersoner, inklusive GAIS ON!. En skillnad mot förra året är att vi utfärdar så kallade pottbiljetter till partners istället för årskort, vilket gör att de inte längre räknas in i årskortsförsäljningen på samma sätt. Förra året såldes strax under 1700 årskort till privatpersoner och då hade vi gjort en ökning med 35% från 2022. I år har vi satsat på en ökning på drygt 50%, dvs 2600 st. Och det har vi ju redan kommit i mål med, och därför har vi valt att lägga fokus på försäljning av lösbiljetter till vårens matcher istället.
Vad är vårt publikmål för 2024?
– För att vara i linje med budget behöver vi ha ett publiksnitt på 6000. Sådana siffror har vi inte sett sedan 2011, men nu när vi lagt planen för hela säsongens försäljning och uppskattat hur mycket publik vi tror vi kan få på varje enskild match tror jag att vi har möjlighet att nå ännu högre, helst 8000. Då har vi lagt en otroligt fin grund att bygga vidare på, för vi behöver se betydligt längre fram än bara den här säsongen. Publikrekrytering är trots allt en process som kräver tid och resurser. Vi kommer behöva göra väldigt mycket de kommande åren för att både få tillbaka tappad publik och locka till oss ny publik, och i det arbetet ser jag utveckling av matchevenemangen, kampanjer och ständiga förbättringar i vårt erbjudande som centrala delar.
Just nu har vi sålt 6700 biljetter till premiären, vad tycker du om den siffran?
– Förhoppningen är att vi ska vara åtminstone 8000 på plats på söndag vilket jag tror är fullt möjligt. Vi ligger enligt plan och vi säljer alltid en stor del av biljetterna sista dygnet före match. Sedan tror jag det är viktigt att komma ihåg att även om vi alltid vill ha så mycket publik som möjligt varje match, så är detta 1 hemmamatch av totalt 15 under säsongen. Det som i slutändan kommer vara mest intressant är var vi landar totalt sett, och vi behöver tänka strategiskt och använda oss av resurserna på ett smart sätt för att hålla en hög och jämn nivå över hela säsongen.
– Vad vi också har att jobba på är att se till att större del av de utfärdade biljetterna och årskorten faktiskt används. Hos AXS (elitklubbarnas gemensamma biljettplattform) visar den generella statistiken att runt 5-10% av publiken av olika skäl inte använder sin biljett, vilket gör att det inte är särskilt konstigt att ha ett bortfall på 800-900 om man exempelvis har sålt 9000 biljetter. För GAIS har tyvärr bortfallet kunnat ligga på runt 1000 även om vi utfärdat färre biljetter, och vi har en del åtgärder på gång under säsongen för att minska det glappet. Att utfärda pottbiljetter istället för årskort till partners är ett sådant exempel, och vi hoppas att det kommer ge en mer rättvisande bild över hur många som faktiskt tänkt använda sin biljett.