Fredagens besked om att vi snart får starta säsongen 2020 togs emot med glädje hos alla fotbollsälskare. Men att matcherna tills vidare kommer att spelas inför tomma läktare sätter klubbarna i en svår sits. Inte minst med tanke på tidigare sålda årskort och förköpsbiljetter.
Vi fick ett snack med GAIS ordförande Jonas Andersson för att få klarhet i hur klubben tänker agera i dessa frågor.
Jonas, äntligen finns ett startdatum för Superettan 2020. Det måste varit skönt att få det beskedet?
– Ja, det kändes bra att få veta när serien kommer att starta och vilka vi kommer att möta under de tre första omgångarna. Därmed går klubben in i en ny fas där vi ska förbereda oss inför att spela tävlingsmatcher och det känns huvudsakligen också bra, men vi inser ju att det kommer att bli tuffa tider framöver.
Vad syftar du på när du säger tuffa tider?
– Under april och maj har personal, spelare och ledare varit korttidspermitterade och det har varit en starkt bidragande faktor till att vi kunnat hålla näsan över vattenytan. Men nu måste vi ge ledare och spelare bra förutsättningar inför seriestarten vilket innebär ökad arbetstid och att vi snart är tillbaka på ordinarie lönekostnader. Samtidigt kommer vi att ha kostnader för både hemma- och bortamatcher medan vi helt går miste om matchintäkter, så de kommande månaderna kommer att bli ett stålbad.
Det surras ju en del om vad som händer med årskort nu när klubbarna inte får ha publik på läktarna. Hur ser du på det?
– Det är en fråga som vi diskuterat intensivt i styrelsen. Vi har tagit del av SEF:s slutsats att det idag inte finns skäl för återköp av årskort, men vi har haft svårt att köpa det resonemanget fullt ut. GAIS har räddats av sina supportrar vid många tillfällen men det har alltid varit supportrarnas beslut – inte klubbens. Så det känns inte rimligt att klubben nu ska fatta beslut om att inte kompensera den som köpt årskort, även om anledningen till att vi inte får ha publik ligger bortom vår påverkan.
Hur många årskort handlar det om?
– För två år sedan sålde vi över 1200 årskort till privatpersoner och förra året var det cirka 1050. I år har vi sålt cirka 800 och hade försäsongen rullat på som vanligt hade vi nog nått ungefär samma siffra som 2019. Men nu blev det aldrig någon slutspurt inför seriepremiären och det gör att vi har tappat ungefär en halv miljon jämfört med förra året.
Så det är enkelt att konstatera att vi är i ett rejält utsatt läge och att vi inte skulle överleva om vi skulle behöva betala tillbaka tidigare intäkter.
Så vad är planen för att klara säsongen på ett bra sätt?
– Vi måste hitta sätt att få supportrar och partners att stötta klubben även denna gång, men vi vill så långt det är möjligt göra det utan mössan i hand. Under mars, april och maj har vi försökt att hitta aktiviteter där den som stöttar får något tillbaka, matcherna mot ÖIS och Hammarby som vi repriserade är bra exempel och även de så kallade förköpsbiljetterna. Under juni är det omröstningen och planschen Alla tiders GAIS som ger supportrar möjlighet att stötta klubben och få något bra på köpet.
– Vi kommer att behöva hitta fler sätt att kompensera för intäktsbortfall och det kommer att behövas fler idéer och aktiviteter. Men just nu sitter vi inte med patentsvar på den frågan, annat än att vi måste hitta sätt att hantera läget.
Men vad har du för besked till årskortsköparna?
– Jag vill inte föregå beskedet till årskortsköpare men det är klart att vi vill hitta en lösning som våra medlemmar accepterar och som kan innebära kompensation. Men jag kan med emfas säga att GAIS styrelse, personal, ledare, spelare och alla som jobbar ideellt för klubben å det starkaste vädjar till alla årskortsköpare att inte begära pengar tillbaka för årskort. Vi hoppas att våra fans vill stanna kvar och stötta klubben under hela 2020.
Så när kommer besked i frågan om årskorten?
– Jag räknar med att vi ska ha besked att komma med i början av veckan och att vi då kommer att börja med att kontakta årskortsköpare.