GAIS 7:e starkaste varumärket bland fotbollsklubbar i Sverige
GAIS är årets raket i Sport & Affärers årliga mätning av idrottsklubbars varumärken. Grönsvart klättrar hela sex placeringar till plats 14 på listan, och blir därmed även sjunde högst placerad av fotbollsklubbarna!
Tidningen Sport & Affärer har genom undersökningsföretaget Demoskop frågat svenska folket, vilka tre svenska idrottsklubbar de anser har det starkaste varumärket. Det är tolfte året i rad som man genomför undersökningen.
Klubbchef Povel Fagerström kommenterar:
– Det som kännetecknar vår klubb idag är att alla går ”all in” i det som görs. Det gäller våra hängivna medlemmar och supportrar, det gäller våra medarbetare inom bland annat event, marknad och våra sociala projekt, det gäller våra partners och sist men inte minst gäller det spelarnas prestationer på plan. Vi har avancerat två serier på raken, från division 1 till Allsvenskan, vilket ger avtryck runt om i fotbolls-Sverige. Och många verkar glada att vi är tillbaka, även bland konkurrentklubbar.
Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd som en webbundersökning inom ramen för Demoskops webbomnibus under perioden den 27 februari till 5 mars 2024. Urvalet i undersökningen görs inom ramen för en i förväg rekryterad onlinepanel som rekryteras genom ett samarbete med drygt 400 webbplatser. Urvalet inom panelen är riksrepresentativt och kan sägas utgöra ett mini-Sverige. Resultaten baseras på 1.039genomförda webbenkäter med personer mellan 18–89 år.Urvalsprincipen är densamma som i Demoskops månatliga väljarundersökningar som publiceras i Aftonbladet ochSvenska Dagbladet. Procentandelarna i resultaten utgör antalet svar för en viss klubb i förhållande till det totala antalet klubbar som nämnts.